He is keen on showing life in the streets, documenting conflict and is not afraid to show misfortune in his photographs.
I was born in eastern Cuba and a son of a single peasant mother. I started taking photos with an iPhone that my uncle gave me on one of his trips to Cuba. I would go out and isolate myself far between the embrace of palms and carob beans.
In 2018 I made the decision to migrate to Chile in search of a good job, with the aim of buying my first camera and continuing with this passion that continued to grow every day.
I went through 4 countries in less than a month. I was a victim of human trafficking, thirst, hunger and fear. I finally arrived in Chile as an undocumented migrant. I had never imagined living in Chile, much less working there. It was an impossible dream for a young man like me. With the money I earned from the first illegal jobs I did, I bought a second-hand camera. It was a Sony A58, my first camera with the kit lenses. I just feel so good when I'm photographing, living in the moment and documenting life.
Thanks to the help of @atriskartists and @penamerica with the support of the Resilience Scholarship Program for Migrant Cuban Artists, the young Cuban photographer Ruber Osoria, who has lived in Chile for 5 years, is working in a photobook titled “Faces of the Cuban Diaspora in Chile”.
The purpose of this exhibition is to show the work of the whole Progressive Street Gang – a diverse collection of photographers from around the world – which is not exclusively a group of street photographers but a group of photographers across the board. Talking about styles and differences in techniques and approaches is boring and not even very useful, because what counts in photography is sincerity. For this reason, I have chosen to couple images, a kind of shot – reverse-shot, freely interpreted. As in life, there is a glance and a counter-glance that gives depth to everything and every event, so this conceptual escamotage helped me to select photos that when put together managed to create a story and provoke thought, whilst showing at the same time the peculiarities of the various photographers. Batsceba Hardy
Muy contento de participar en el 3 encuentro de todas las artes en Cañete , Región del Bio Bio , Chile
Pesadillas Antes de Navidad: Tradiciones y maltrato animal – En los rincones más profundos de la cultura y las tradiciones, a menudo encontramos unas prácticas siniestras . Prácticas que entrelazan la belleza de lo ancestral con la crueldad hacia los seres más vulnerables: los animales. En este escenario, la cultura se convierte en un telón de fondo donde la compasión y la insensibilidad se entrelazan.
El Año Nuevo, una celebración que debería estar llena de esperanza y alegría, se tiñe de sombras cuando observamos las prácticas que se han vuelto “naturales”. En muchas partes del mundo , los cerdos son arrastrados a su destino final. ¿Cómo es posible que la festividad de la vida se convierta en una sentencia de muerte para ellos?
La tradición dice que el sacrificio del cerdo trae buena suerte y prosperidad , asar un cerdo es un vínculo ancestral con la tierra y la comunidad. Es el sabor de la memoria, la promesa de abundancia. Pero, ¿a qué costo? Los ojos de esos cerdos reflejan el miedo y la confusión. Sus cuerpos temblorosos se convierten en ofrendas en el altar de la tradición. El cerdo, símbolo de prosperidad, también es víctima de nuestra insensibilidad, sus gruñidos son un lamento silencioso. El joven fotógrafo enfrenta una dualidad dolorosa: la belleza de la tradición y la brutalidad del sacrificio.
¿Cómo hemos llegado a un punto en el que la crueldad se disfraza de costumbre? La cultura no debe ser una excusa para la insensibilidad. Es hora de que nuestras prácticas cambien de ritmo. Creemos una nueva tradición: la de la compasión y el respeto hacia todos los seres vivos. Que el Año Nuevo sea un renacimiento no solo para nosotros, sino también para aquellos que comparten nuestro mundo.
El Despertar de la Conciencia – En cada imagen, el fotógrafo nos desafía a mirar más allá de la mesa festiva. ¿Qué significa proteger nuestras tradiciones sin causar daño innecesario? ¿Cómo reconciliamos la celebración con la compasión? El cerdo no es solo comida; es vida, es dignidad. El joven fotógrafo se hace un mea culpa y nos invita a hacer lo mismo.
Los Derechos de los Animales – La Navidad, con su promesa de amor y renacimiento, debe extenderse a todos los seres vivos. Los derechos de los animales no pueden ser sacrificados en el altar de la tradición. Es hora de cuestionar nuestras prácticas culturales y encontrar un equilibrio. ¿Podemos honrar nuestras raíces sin perpetuar el sufrimiento?
As for street photography, it is one of the styles that I like the most, my favourite phrase is: “I like to see how the street opens its legs to be penetrated by my lens.”
I was a victim of human trafficking, thirst, hunger and fear. Being in the hands of traffickers, anything unexpected could happen. I finally arrived in Chile as an undocumented migrant. I had never imagined living in Chile, much less working there. It was an impossible dream for a young man like me. Before arriving in Chile, apart from soccer, Neruda's poems, and some emblematic places like the Atacama Desert, I did not know anything about this country.
I find my inspiration in literature, in audiobooks, and reviewing a lot of work by other photographers and photography groups. My favourite photographers are Sergio Larrain, Raúl Cañibano, and Selsagama. He is a photographer and friend who has changed the way I look and do my work. He has changed my style by 95%, in terms of the technical as well as the subjective and creative aspects.
The street, conflict, misfortune are my favourite places. But my special place to take photos is the theatre. It is a challenge, it is composing on top of a composition.
Ruber Osoria: el primer cubano finalista del Italian Street Photo Festival 2021
El joven es uno de los tres latinoamericanos que lograron llegar a la final en uno de los eventos más prestigiosos de la disciplina
By Periódico Cubano / Published on 22 abril, 2021